Skip to content

Tillskott/Supplements ?

January 31, 2013

Detta är en riktigt intressant genre inom träning och speciellt för alla som gymmar..

Det finns en enorm marknad för olika tillskott och alla lovar mer eller mindre samma sak;

Du blir så otroligt snygg, rippad, stark, större och allmänt bäst om du köper just deras pulver och det ger effekt efter FÖRSTA dosen.

Det låter ju rätt gött enligt mig, och för de flesta andra som är ute efter de där beryktade extra musklerna… Därför tjänar dessa företag sådana sjuka summor på otroligt kassa tillskott som till 75% består av rispulver som utfyllare eller liknande, du skulle därför lika gärna kunna sätta i dig lite buljong och du skulle ändå få samma resultat i princip.

Så till frågan, ska man äta tillskott om man tränar? måste man? dör man? blir man starkare?

Oftast är svaret nej på princip alla dessa, innan man ens behöver fundera på detta är om man har rätt bra koll på vad man får i sig från sin egen kost och vilka ämnen som gör vad egentligen.

Här är en lista av vad jag valt att använda de senaste 6 månaderna.

  • Vassle
  • Kasein
  • BCAA 4:1:1
  • Omega 3 – 180 mg EPA/120 mg DHA per 1000 mg Olja (7-10 gram Olja per gång) – Då jag inte äter fet fisk särskilt ofta och detta är billigare i längden.
  • Multi Vitaminer
  • Kalcium + Vit. D
  • Jacked xx PWO

Vassle och Kasein är då alltså protein tillskott, dessa använder jag enbart för att fylla ut protein kvoten för dagen om jag är på språng och inte hinner äta t.ex. kyckling eller fisk – Jag förespråkar att lära sig äta tillräckligt med kött istället för att dricka proteinet.

Kasein är ett protein som är gjord av 100% Mjölk och de har lite andra egenskaper motför vassle då det bildar en tjockare smet som med fördel kan göras till pudding/mousse/pancakes/”Visp” att hälla över t.ex. hallon och blåbär.

Att köpa protein pulver och dricka sin kvot på 200 gram protein går ju självklart men jag föredrar att äta riktigt mat som ger fibrer och mättar mycket mycket längre och är så klart hundra gånger godare.

De andra är rätt basic saker som vi alla bör få i oss rätt doser av, tex. en 20-30 åring bör ha ett intag av 1,000-1,500 mg kalcium dagligen.

Förutom dessa enkla saker så är PWO – Pre Workout stimulantia en jäkligt schysst sak om du ska till gymmet och verkligen vill ha ett fokus och lite mer tryck något du absolut ska läsa mer om, se bara till att den inte bara innehåller massa fillers som rispulver eller liknande.

Två bra PWO’s jag kan rekommendera är:

  1. Jacked – MMsports
  2. Brutal FX – Gymvaruhuset

Enligt mig så är Jacked strået vassare och flest personbästa har slagits med den!

English version below:

The market for supplements in the fitness industry is rather interesting for everyone who works out.

And the market is huge, and all of the different companies praise that their product will deliver outstanding results which is something like;

It will make you handsome, ripped n shredded, bigger “lean muscles” and maybe rich as well just as long as you purchase that product as use it!

It sounds like a pretty damn good deal to me, and probably for everyone else who’s into this as well. But sadly, most of the time these different supplement are “proprietary blend” which most of the time means it’s 75% rice powder (at least) and then tiny amount of the real deal.

So, is it even necessary to buy and then use these supplements then?

Usually the answer is quite simple, no. As most people just have to figure out what they actually have to be eating to get the result they really want from training.

Here’s a quick and short list of what I have been taking as supplements for the last 6 months.

  • Whey
  • Casein
  • BCAA 4:1:1
  • Omega 3 – 180 mg EPA / 120 mg DHA per 1000 mg tab, I take 7-10 grams daily – As I dont eat Salmon very often this is usually cheaper and more convenient
  • Multi vitamins
  • Calcium + D vitamin
  • Jacked xx PWO

I solely use whey to fill my daily protein quota when I don’t have time to actually cook and eat meat, which is superior to shakes due to satiety.

The Casein is a 100% skimmed milk powder which is great to do “fitness desserts” with as they usually come in really tasty flavours such as “Vanilla ice cream”, “Double rich chocolate” etc. “Fitness dessert” as in puddings/mousses/pancakes with the actual powder – Which is a great way to get your protein intake up easy and still filling you up properly.

To buy protein powders to solely use these to fill your protein intake up works but it does not fill you up for long so I really recommend to eat your meats!

As you can see it’s pretty basic stuff as for supplements such as the Calcium and Vitamin D, things that most of us does not get enough of usually. A 20-30 year old usually needs 1,000-1,500 mg of Calcium every day.

These are the essentials and if you ask me you don’t need that much more/else really.

Although as the last product I listed is “Jacked xx” which is a Swedish brand of Pre Workout which is truly great stuff, no fillers, just the stuff you really want put into one tub and makes you crush those weights and stay focused!

Image

Advertisements

From → Random posts

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: